Syndromale en symptomatische hypermobiliteit
ALGEMENE INFO
- STATUS OPLEIDING
- Inschrijvingen open
- DATA
- 26 en 27 september 2025
- 24 en 25 oktober 2025
- 28 en 29 november 2025
- 14 maart 2026
- GRATIS optionele oefendag MSK 11 oktober 2025
- AANTAL LESDAGEN & -UREN
- 7 lesdagen + optionele oefendag
- 49 + 7 optionele
- LESUREN
- Vrijdag : 09.30 u – 17.00 u
- Zaterdag : 09.30 u – 17.00 u
- LOCATIE(S)
- BodyMind Academy - Oeverstraat 13 - 9140 Temse
- DOELGROEP
- Kinesitherapeuten
- De theoriedagen (26/9 – 24/10 – 29/11) zijn apart te volgen door huisartsen, artsen-specialisten, psychologen en andere zorgverleners
- LESGEVER(S)
- Prof. Dr. Mark Scheper
- Prof. Dr. Dirk De Ridder
- Prof. Dr. Dirk Vogelaers
- Dr. Emile Janssen
- Stijn Roose
- Katina McCulloch
- Fabienne Dujardin
- Paul Sercu
- Ingrid Debeurme
- Tineke Struyven
- Lut Craeynest
- ACCREDITATIE
- In aanvraag
- KMO PORTEFEUILLE
- In aanvraag
- LUNCH
- Niet inbegrepen
- PRIJS
- €1450
- Vroegboekingsprijs tot 1 juni 2025: € 1200
- Theoriedagen apart €455
- Inschrijving Kinesitherapeuten
- Inschrijving Theoriedagen
Masterclass voor kinesitherapeuten: van misverstanden naar effectieve behandeling
De theoriedagen zijn ook te volgen door artsen, psychologen en andere zorgverleners
De cijfers spreken voor zich:
- 56% van deze patiëntengroep krijgt initiëel een verkeerde diagnose;
- Het duurt gemiddeld tussen 10 en 28 jaar voor deze aandoening juist wordt gediagnostiseerd;
- 70% krijgt een verkeerde behandeling, zowel bij de arts als de kinesitherapeut.
Verschillende redenen liggen aan de basis van deze situatie. Dankzij een team van therapeutische experten en ervaringsdeskundigen en gestoeld op recente wetenschappelijke studies krijgt deze aandoening eindelijk haar platform. Deze opleiding is een gezamenlijk initiatief van Eds.Vlaanderen en de BodyMind Academy in samenwerking met gerenommeerde specialisten in hun vakgebied.
Deze complexe aandoeningen vragen om kinesitherapeuten met expertise, inzet en oprechte betrokkenheid. Ben jij de gemotiveerde therapeut die we zoeken om met deze uitdagende patiëntengroep aan de slag te gaan?
Leerdoeleinden van deze basiscursus
Na het volgen van deze basiscursus bezit je de nodige kennis en inzichten in de verschillende vormen van hypermobiliteit en de meest voorkomende comorbiditeiten. Je kent de lichamelijke en psycho-emotionele klachten die met de aandoening gepaard gaan. Je bezit de basiskennis van de manuele en sensorimotorische revalidatie en kan deze toepassen, aangepast aan de mogelijkheden van de patiënt en zijn noden van het moment. Je weet wanneer je de patiënt moet doorverwijzen naar centra, artsen en/of collega’s, gespecialiseerd in de comorbiditeiten en de psycho-emotionele problemen en psychosociale stress.
Seminarie 1: Introductie in de complexiteit van hypermobiliteit
Leerdoelen
Na het volgen van dit seminarie:
- Heb je een inzicht in de aandoening ‘hypermobiliteit’ en de verschillende vormen waarin de aandoening zich kan voordoen en je herkent de rode vlaggen;
- Kan je de verschillende diagnose- en mobiliteitstesten afleggen;
- Ken je de basisprincipes van de manuele en sensorimotorische revalidatie bij syndromale hypermobiliteit en kan je ze toepassen in de praktijk;
- Leer je waarom stretching , mobilisaties en open keten oefeningen gecontraïndiceerd zijn bij hypermobiliteit.
Dag 1
Prof. Dr. Mark Scheper
- Algemene voorstelling van de complexiteit van syndromale versus symptomatische hypermobiliteit
- Wat is bindweefsel en het verschil tussen gezond en ziek bindweefsel
- Anamnese
- Klinisch onderzoek: Beighton-score en specifieke mobiliteitstesten
- Rode vlaggen
Dag 2
Stijn Roose, Katina McCulloch, Fabienne Dujardin en Paul Sercu
Theorie
- Functionele stabiliteit, houding en beweging
- Neuromotorische activatie en proprioceptie
- Basisprincipes van de kinesitherapeutische behandeling bij hypermobiliteit
Praktijk
- Klinisch onderzoek: analyse en testen voor heupdysplasie
- Proprioceptieve en balans oefeningen in gesloten keten
- De rol van positieve bewegingservaring in het kader van lange termijn gedragsadaptatie
- Specifieke behandeling van instabiele gewrichten
- Het opstellen van een realistisch behandelingsplan met positieve korte en lange termijn doelstellingen
- Veilige Clinical Pilates en sensorimotorische oefentherapie
OPTIONELE OEFENDAG MSK OP 11 OKTOBER 2025
Heb je een praktijkdag gemist, of wil je graag je vaardigheden verder inoefenen?
Dan nodigen we je graag uit voor onze gratis herhalings- en verdiepingsdag!
Tijdens deze dag frissen we samen de aangeleerde technieken op en krijg je de kans om ze verder te integreren in de praktijk. Iedereen die een vorige sessie heeft gemist of zijn kennis wil verdiepen, is van harte welkom.
Seminarie 2: De comorbiditeiten van hypermobiliteit
Leerdoelen
Na het volgen van dit seminarie :
- Bezit je de nodige kennis over de verschillende comorbiditeiten van de syndromale hypermobiliteit;
- Ken je de biopsychosociale aspecten van de aandoening en kan je die herkennen om gepast te kunnen doorsturen;
- Verrijk je de motorische revalidatie met doelgerichte progressieve weerstandstraining
- Breid je het oefenarsenaal van de sensorimotorische revalidatie uit met graded activity van lig tot stand.
Dag 1
Dr. Emile Janssen
Comorbiditeiten van syndromale hypermobiliteit
Neurofysiologische impact van systeemaandoeningen
Aangepaste oefentherapie voor dysautonomie en POTS
Complexe case studies
Dag 2
Katina McCulloch, Fabienne Dujardin en Paul Sercu
- Periferalistische en centralistische visie van het behandeltraject
- Impact van beweging op acute en chronische pijnmechanismen
- Spierversterkende oefeningen met hulpmiddelen
- Sensorimotorische biomechanica- en oefentherapie in gesloten keten voor core en bekken
Seminarie 3: De mechanismen achter pijn en vermoeidheid
Leerdoelen
Na het volgen van dit seminarie:
- Heb je de neuropsychologische mechanismen achter systeemaandoeningen geëxploreerd;
- Weet je waarom je pijn niet alleen lichamelijk mag aanpakken;
- Ken je het pijnsysteem en de verschillende vormen van pijn die bij syndromale hypermobiliteit kunnen voorkomen;
- Ken je de principes van het Predictive Processing Model als model en hoe de hersenverwerking een invloed heeft op de lichamelijke en psycho-emotionele aspecten van deze aandoening;
- Kan je manuele technieken toepassen die het stressregulerend systeem van de patiënt in evenwicht brengen.
Dag 1
Lut Craeynest
- Neuropsychologische gevolgen van systeemaandoeningen
- Brainfog, angststoornissen en overprikkeling
- Neurodiversiteit en comorbiditeit
- Copingmechanismen en veerkracht
- Praktische gevolgen voor studie, werk, sociaal leven en behandelstrategie
Fabienne Dujardin en Paul Sercu
- Manuele fasciale technieken voor regulatie van het stress-systeem
- Sensorimotorische stress-regulerende oefeningen
- Stabilisatie en ademhalingsoefeningen
- Bodyscan
- Somato-psychopadegogischae aspecten
Dag 2
Prof. Dr. Dirk De Ridder
- Hersennetwerk -dysbalans: de anatomie van pijn
- Triple Network Model
- Triple Network Rebalancing
Prof. Dr. Dirk Vogelaers
- De multifactoriële aard van vermoeidheid en de essentie van multimodale zorg
- Het belang van zorgvuldige diagnostiek
Ingrid Debeurme en Tineke Stuyven
- Navigeren door het leven met symtomatische en syndromale hypermobiliteit
Fabienne Dujardin en Paul Sercu
- Predictive Processing Model
- Intervisie, casestudie en ronde tafel discussie
SEMINARIE 4: INTERVISIE, INTEGRATIE EN EVALUATIE
Leerdoelen
Na het volgen van dit seminarie:
- Herhalen we de algemene principes van de behandeling van deze patiëntengroep;
- Deel je jouw ervaringen en best practices van de voorbije maanden in casevorm met de andere studenten;
- Is er een plechtige uitreiking van jouw “Hypermobility Network Certificat”.
Na het volgen van deze basismodule is het mogelijk om in overleg en volgens de principes van teach-the-teacher verdieping aan te bieden in een aantal kinesitherapeutische specialisaties op basis van de meest voorkomende comorbiditeiten van de specifieke specialisatie.
Verdiepingsmodules
- Pelvische kinesitherapie en urogenitale problemen
- Pediatrische kinesitherapie en psychomotoriek
- Cardiale kinesitherapie en problemen van het cardio-vasculaire stelsel
- Manuele Therapie bij aandoeningen van gewrichten en weke delen
- Fasciatherapie, somato-psychopedagogie en sensorimotorische technieken
- Ondersteunende technieken: bracing en splinting